Did you feel it? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Monica Graaf - WaarBenJij.nu Did you feel it? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Monica Graaf - WaarBenJij.nu

Did you feel it?

Blijf op de hoogte en volg Monica

31 Mei 2015 | Nepal, Kathmandu


Alweer drie weken in Nepal. De tijd gaat snel en er gebeurt hier ook veel. Na de tweede beving van 12 mei jl. hebben we nog bijna dagelijks te maken met naschokken. De zin boven dit stukje spreken we dan ook vaak uit naar elkaar. Niet altijd gaat het om een aardschok. Zware vliegtuigen vliegen laag over de stad en zorgen dan voor trillingen. Soms is het gewoon een collega die tegen de tafelpoot aan schopt. De bevestiging van een collega: ` Ja ik heb het ook gevoeld, kan dan soms opluchting geven. Gelukkig ik ben nog niet paranoia`. Toch is het niet zo dat de aardschokken mijn leven beheersen of mij in mijn werk belemmeren. De meeste gebouwen in Kathmandu staan gelukkig nog gewoon overeind en het openbare leven in de stad, functioneert weer vrij goed. Een gebouw vlak naast ons hotel wordt inmiddels afgebroken en dat zorgt voor veel lawaai vanaf `s morgens vroeg. De grootste ellende is in de dorpen waar soms 70-80% van de huizen is verwoest. Omdat de monsoon er aan komt, zijn veel mensen ongerust en is het bijna een race tegen de klok om de hulpgoederen op tijd bij de mensen te krijgen. Onze logistieke collega`s staan voor grote uitdagingen. Afgelopen week was een file van 10 kilometer voor de grens tussen India en Nepal met trucks met hulpgoederen. Gelukkig worden onze trucks morgen verwacht en kan de komende week weer door gegaan worden met distributies van hulpgoederen. Samen met partner Mission East zijn inmiddels al velen bereikt. (zie www.medair.org voor wat we precies doen). Vorige week was ik bij een distributie in Sindukot zo`n drie uur rijden van Kathmandu. Op sommige plaatsen was de weg weggeslagen en onderweg passeerden we vele kapotte dorpen en huizen. De mensen waren ontzettend vriendelijk en dankzij de locale partners van Mission East verliepen de distributies ook heel georganiseerd. Zoiets vergt veel voorbereiding. Ik heb indrukwekkende verhalen aan gehoord van mensen die veel familieleden verloren. Veel verdriet, maar ook veel saamhorigheid in de dorpen. Vrijwel iedereen is geraakt door deze ramp.

Inmiddels wordt er ook volop gewerkt aan het plannen van de volgende fase: De wederopbouw. Ik tref hier regelmatig bekenden vanuit mijn tijd in de Filipijnen en natuurlijk ook de collega`s van Karuna Foundation waar ik mij erg verbonden mee voel. Ons team van Medair bestaat momenteel uit negen personen met vijf verschillende nationaliteiten. Mijn kamer deel ik met een Nederlandse collega die ik nog ken uit mijn vorige Medair periode. Een erg fijn team. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook tijd voor even samen eten met elkaar en ontspanning.
Een hartelijke groet, vanuit Kathmandu

  • 31 Mei 2015 - 09:40

    Rien, Gerdien, Jurre, Femke:

    Hi Moos,

    Mooie update weer. Heel veel succes met alles. We denken veel aan je en Jurre heeft het altijd over je bij het naar bed gaan. Zowel over ons bezoekje aan de molen in Werkhoven als bij het zien van je souvenirtje uit Tacloban.
    Lieve groet en xxx uit Spanbroek

  • 31 Mei 2015 - 10:04

    Monica De Graaf:

    Dank je Rien, zat leuke souvenirtjes hier in Kathmandu voor die droppies van jullie

  • 31 Mei 2015 - 11:37

    Linda:

    Nog heel veel werk te doen bij de dorpen dus, zwaar lijkt mij emotioneel en fysiek. Fijn dat je daarom in een leuk team werkt, sterkte Monica, liefs Linda

  • 02 Juni 2015 - 10:04

    Ditteke :

    Hi Moos,

    Leuk om je update te lezen. Veel zegen en vreugde bij je werk daar gewenst!

  • 08 Juni 2015 - 22:45

    Nathalie:

    Hi Monica, dus je zit in Nepal?! Never a dull moment bij jou. Ik wens je veel zegen, ook rust en vooral een fijn team daar in Kahtmandu. Ik vind dat je fantastisch werk doet! Groet, Nathalie
Monica

Beste websitebezoeker. Hartelijk dank voor je interesse in deze website. Op deze site hou ik mijn reisverhalen bij. Veel leesplezier.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 67711

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 04 Augustus 2015

Nepal

01 November 2014 - 01 Februari 2015

Tindog Tacloban

21 November 2011 - 29 November 2011

Oeganda

14 December 2010 - 29 December 2010

Naar Namibië voor stichting Hands Together

15 December 2009 - 29 December 2009

Opnieuw naar Namibie

21 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: