Vanuit Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Monica Graaf - WaarBenJij.nu Vanuit Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Monica Graaf - WaarBenJij.nu

Vanuit Kathmandu

Door: Monica de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Monica

12 Mei 2015 | Nepal, Kathmandu

Sinds afgelopen donderdag ben ik in Kathmandu via Medair. Ons hotel is vlakbij het kantoor van Mission East onze partner hier in Nepal. Samen met twee collega's was ik net naar buiten gelopen om een restaurantje op te zoeken om te gaan lunchen, het was rond 13.00 uur toen de aarde begon te beven. Het was eigenlijk niet eens zo zeer de beving maar veel meer het geluid wat er mee gepaard ging, wat mij alarmeerde. We stonden net op het punt een smal steegje in te lopen, maar zijn heel snel naar een meer open plek gelopen en hebben daar de beving afgewacht. Het duurde 25 sec en ik kan je vertellen dat dat best lang is. Daarna bleef het nog een tijdje beven. Zo'n gevoel alsof je een lange tijd gevaren hebt en nu weer op vaste wal bent. De panden om ons heen bleven gelukkig staan. Wel viel een muur met opgestapelde stenen om die blokkeerde het steegje waar wij net in wilden lopen. Na de beving was het zaak om zo snel mogelijk alle teamcollega's te mobiliseren. Sommigen waren nog in het kantoor, een ander was al in het restaurant waar we hadden afgesproken. Het duurde even voordat we contact hadden met een van de collega's die net ver weg distrubuties aan het organiseren was. Voor de nepalezen was het een traumatische ervaring. De mensen waren paniekerig en bleven op straat. Winkeliers sloten meteen hun deuren om naar hun families te gaan. Bijzonder was dat telefoons en internet rij snel weer werkten waardoor ik snel de familie kon waarschuwen dat met ons alles oké was. Vanmiddag zijn er nog verschillende naschokken geweest en we hebben buiten gewerkt. Er wordt nog overwogen of we vannacht in tenten zullen slapen. Zelf ben ik er nuchter onder. Ons hotel heeft nu twee flinke schokken overleefd en ziet er veilig uit. Ik maak mij het meeste zorgen om de mensen hier die al zoveel hebben en mee gemaakt en bij wie de angst er goed in zit. Zonet nog weer een schok gevoeld. Net of er een zware vrachtauto passeert. Gebouwen en huizen die al zwaar beschadigd waren door de vorige aardbeving, zijn nu volledig ingestort. Ook zijn er doden en gewonden gerapporteerd dichter bij het epicenter. Helicopters vlogen af en aan om assesments te doen. Dankbaar en opgelucht dat ons team veilig is en het werk door kan gaan. Een lieve groet, Monica

  • 12 Mei 2015 - 22:30

    Tjerk:

    Ha Moos,

    Facebook is veel sneller en gemakkelijker, maar waarbenjij.nu voegt net ff dat extra's toe. Goed om te horen dat alles okee is met jou en het team. Vanmiddag toen ik het nieuws las moest ik wel even aan je denken hoor! Maar gelukkig! Veel succes en sterkte met het goede werk dat jullie mogen doen. Ik hoop dat de spanning wat af mag nemen. Iets waar we zeker voor mogen bidden!

    Groetjes uit Boskoop!

  • 12 Mei 2015 - 22:44

    Natascha De Goey:

    Nou dame......dat had je me wel eens mogen vertellen dat je er al zat!!

    Je zou het nog even laten weten wanneer je precies vertrok! Had ik je misschien kunnen brengen, naar het vliegveld.

    Heel veel succes en sterkte en kracht toegewenst hoor!
    Blijf voor jou en je collega's bidden,

    Hou ons op de hoogte, leuk!

    Groeten natas

  • 12 Mei 2015 - 22:48

    Natascha De Goey:

    Gelukkig heb je het vandaag overleefd, brrrr moet toch een nare ervaring zijn geweest. Ik hoop echt voor je dat je heel veel kunt doen daar en dat je het gevoel krijgt dat je op de juiste plek zit, ondanks de risico's en ellende. Ik vind het dapper van je.

    Groet
    Natas

  • 13 Mei 2015 - 06:47

    Berna:

    Lieve Monica,
    Dat was wel even schrikken, die tweede beving. Wat een narigheid voor al die mensen.
    Ik ben blij dat jij en je team het er goed vanaf hebben gebracht.
    Monica, doe voorzichtig en ik wens je veel sterkte en kracht voor de komende tijd.

    Veel liefs,
    Berna

  • 14 Mei 2015 - 20:09

    De Graaf:

    Ha Moos
    Hier vanuit Hardinxveld een hartelijke groet op Hemelvaartsdag
    je bent voortdurend in pa's gedachten
    van hart sterkte in je werk daar toegewenst en toegebeden
    namens je vader

  • 17 Mei 2015 - 13:28

    Bertus En Wilma Van Der Linde:

    Fijn om weer wat van je te lezen.Wel een heftig verhaal!Fijn dat je dan voor de mensen in Nepal "veel"kunt doen.Met ons gaat het goed.Elsbeth is 3 weken geleden teruggekeerd van Zuid Amerika.En nu druk bezig met sollicitatiegesprekken.Wordt wel weer tijd.
    Afgelopen dagen zijn de kinderen(en kleinkinderen) er geweest.De rust is weergekeerd.Maar wel heel gezellig.Wij wensen jouw heel veel sterkte met jullie werk in Nepal.
    Gr.Wilma en Bertus

  • 19 Mei 2015 - 22:01

    Elly Hasselman-de Mooij:

    Hoi Monica,

    Via Adrie hoorde ik dat je naar Nepal werd uitgezonden. Toen we hoorden van de 2e beving moest ik gelijk aan je denken! Wat ben je als mens in zo'n omgeving extra kwetsbaar en zul je ervaren wat zovelen daar ervaren... Ik heb Adrie gevraagd hoe het met je gaat en ze gaf deze website door. Wat mooi om zo op de hoogte te kunnen blijven! We wensen je veel kracht en Gods bescherming en nabijheid toe en véél zegen op je werk!

    Hartelijke groeten,
    Peter en Elly Hasselman

Tags: Aardbeving

Monica

Beste websitebezoeker. Hartelijk dank voor je interesse in deze website. Op deze site hou ik mijn reisverhalen bij. Veel leesplezier.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 67725

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 04 Augustus 2015

Nepal

01 November 2014 - 01 Februari 2015

Tindog Tacloban

21 November 2011 - 29 November 2011

Oeganda

14 December 2010 - 29 December 2010

Naar Namibië voor stichting Hands Together

15 December 2009 - 29 December 2009

Opnieuw naar Namibie

21 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: