Weer in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Monica Graaf - WaarBenJij.nu Weer in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Monica Graaf - WaarBenJij.nu

Weer in Windhoek

Door: Monica de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Monica

18 December 2010 | Namibië, Windhoek

Beste allemaal,
hier even een groet vanuit Windhoek. Afgelopen dinsdag ben ik vanuit Amsterdam vertrokken om via Munchen naar Windhoek te vliegen. \Ik heb een goede reis gehad en mijn lange wachttijd op Munchen werd sterk verkort omdat ik de vlucht vanaf Schiphol al wat vertraging had. Op Munchen Airport was ook genoeg te doen incl kerstmarkt en schaatsbaan. Nu was ik al een beetje op het weer in Namibie gekleed dus heb mij er maar niet aan gewaagd. In Munchen trof ik Jako, die vanaf Dusseldorf vloog. Op het vliegveld in Windhoek stond een huurauto voor ons klaar en samen reden we meteen door naar het huis van Ditteke en Willem Henri waar we zo rond een uur of tien voor de deur stonden. Een heerlijk huis met prachtig uitzicht over de heuvels rond Windhoek. Dat is dus elke morgen ontbijten op het balkon!
We hadden die eerste dag ook al meteen een vergadering rond lunchtijd waarin de ins en outs van het project en de lokale partner besproken werden. 's Middags kwamen Auguste en Theophilia langs en dat betekende lekker bijkletsen. Donderdag hebben we een bezoek aan de sloppenwijken van Windhoek gebracht. Dit was weer een ander deel van Katutura dan waar ik heb gewerkt. Hier wonen de mensen in hun shacks opgetrokken uit golfplaten met nauwelijks sanitaire voorzieningen, laat staan water en electriciteit. De contactpersoon van Ditteke nam ons mee naar diverse locaties waar lokale vrouwen preschools hadden op gezet voor soms wel 50 tot 100 kinderen. Een heel mooi initiatief omdat kinderen met 6 jaar pas voor het eerst naar school gaan en wanneer ze dan geen kleuterschool gevolgd hebben al meteen met een achterstand starten en deze ook niet meer inhalen. De onderwijzeressen wonen ook bij de school en hoewel het nu vakantie was, waren ze nog steeds aanwezig omdat er ook nog wat kinderen rondliepen. 's Middags ben ik de stad in gegaan en dat was heerlijk om de vertrouwde plekken weer terug te zien. Vrijdag was een behoorlijke tegenstelling tav de dag ervoor. We hebben Theophilia opgehaald en zijn door naar een luxe lodge gereden omdaar een gamedrive te doen en heerlijk te relaxen bij het zwembad en te genieten van de prachtige natuur. Okapuka is een priveresort zoals er zoveel zijn in Windhoek en beslaat zo'n 140000 hectare. Ze hebben er allerlei soorten wild zoals diverse soorten bokken, maar ook Giraffen, Neushoorns en krokodillen. Toen we naar het water reden waar we de 2 krokodillen lagen, krijg je bijna de neiging om ze even aan te raken om te voelen of ze wel echt zijn. Zo af en toe ging echter een ooglid omhoog en met zo'n loerende blik van: Ik lust je rauw, laat je dat wel uit je hoofd. Het was heel mooi om die wilde beesten van zo dichtbij te kunnen bekijken. Gisteren hebben we de week afgesloten met een gezellige avond bij Joe's beerhouse, ook zo'n begrip hier. Daarna thuis nog even het nederlandse journaal gezien en ik heb wel een beetje medelijden met al die automobisten die weer vast stonden in de sneeuw. Het weer is hier trouwens geweldig! Niet te heet ( ze hebben het hier over lenteweer) dus prima uit te houden. Vanmiddag vertrekken we naar Gobabis, de locatie van het project dat HandsTogether ondersteunt. Tot schrijfs en fijne kerstvakantie iedereen.
groet, Monica

• 18 December 2010 - 08:36

Kethy:

Hoi Monica,
    Wat bijzonder om op deze manier weer op de hoogte te blijven van je verblijf in Namibie!
    Veel goeds gewenst.
    Groet,
    Kethy

• 18 December 2010 - 10:56

Rien En Gerdien:

Hoi Moos!,
    Bedankt voor je kaartje. Chico had hem al voor ons opengemaakt. Zat er soms een hondenkoekje in? Mooi wat je daar kan doen. Geniet van het weer. Hier in Dronten ligt 20cm sneeuw! Fijne kerstdagen en tot ziens!
    Liefs, Gerdien en Rien en een poot van Chico

• 18 December 2010 - 15:20

Alie Oskam.:

Monica,bedankt voor je Kerstgroet en je mooie kaart met de voorkant van je huis.Heb mijn e-mail adres ingevuld,zodat ik van je doen en laten op de hoogte blijf,Groetjes Alie Oskam-van Eck.

• 18 December 2010 - 18:42

Jackie:

Hi Monica, beetje raar gevoel jij in de warmte en wij hier in de kou. Niet zomaar kou, gewoon lekker winter. Geeft weer hele mooie plaatjes.
    Nog bedankt voor je ontzettende leuke kaart van je huisje. Gaaf gedaan!
    Als ik de foto's van al die dieren zie dan voelt het net Kenia. Meid geniet er van en ik hoop dat het project ook nog een goeie boast krijgt. Succes!
    Groetjes Jackie

• 18 December 2010 - 20:24

Tjits:

Hoi Moos,

Fijn wat van je te horen! Geniet maar lekker van het weer, en hopelijk kan je ff alles van je afzetten!

Liefs!

• 18 December 2010 - 22:09

Esther:

Hoi Monica,

Wat leuk dat je weer in Namibie zit. Doe Ditteke en Willem-Henri de groeten!

Fijne tijd daar. Groetjes,
    Esther

• 20 December 2010 - 20:55

Schiedammertjes:

ha moos
    apart hoor kerst in zomerse sferen
    merk je nog iets van kerstsfeer daar ?
    Je moet eens gefrituurde krokodillenstaart proberen , net kip
    Een fijne tijd daar , goede kerstdagen
    en een behouden thuisreis toegewenst
    gr uit schiedam
    Gerrit , Carolien, Tjitske,Lisa en Anne

Monica

Beste websitebezoeker. Hartelijk dank voor je interesse in deze website. Op deze site hou ik mijn reisverhalen bij. Veel leesplezier.